استخراج توسط روغنهای جاذب

 

پرس سرد

برای تنظیم روغن در‌این طریق مواد ناپخته زیر فشار و پرس قرار می گیرند . از بین تمام مواد ناپخته مو جود ، این طریق تنها برای استخراج روغن‌های معطر پوست میوه مرکبات استعمال می گردد ، چراکه روغن مو جود در آن به اندازه‌ای زیاد می‌باشد که به کار گیری از آن را بطور اقتصادی ممکن می نماید .

بهترین عطر زنانه

استخراج توسط روغن‌های جاذب

در‌این شیوه مواد معطر جذب یک چربی و یا این که موم جامد گردیده و آن گاه توسط اتانول روغنهای مطر از آن‌ها غیروابسته می گردند . این طرز هنگامی بکار می‌رود که بعلت تغییر و تحول ماهیت روغنهای معطر ، بعلت وجود حرارت بالا ، از طریق تقطیر نتوان بهره برد . این شیوه امروزه بعلت هزینه‌های گزاف آن و وجود نحوه‌های مؤثرتر دیگر ، بطور معمول به کارگیری نمیشود .

 

اسم بو‌های استخراج گردیده

به عطر‌های استخراج گردیده از روشهای بالا بطور کلی « اسانس » ( Essntial oils ) گفته می شود . در صنعت عطرسازی گویش دقیقتری موجود هست تا منشا ، خلوص و تکنیک استخراج یک اسانس را شرح دهد . از این مواد استخراج گردیده ، صرفا ابسولوت ، اسانس ، و تنتورها بطور بدون واسطه در فرمول بندی عطرها استعمال می گردند .

 

ابسولوت : مواد معطری می‌باشند که از روش خلوص پماد و یا این که کنکریت و با به کارگیری از اتانول بدست میایند . با استعمال از یک مخلوط آب دوست مانند اتانول ، سوای حل کردن ملکولهای مواد غیر معطر مومی ، اضافه ترکیبات معطر از مواد مومی صورت استخراج می گردند . ابسولوت‌ها به صورت یک مایع روغنی چشم می شوند .

 

کُنکریت : مواد معطری که با به کار گیری از طریق استخراج با حلال با هیدروکربنهای فرارو گریز ، از مواد نپخته بدست می آیند . کنکریت‌ها بعلت سهولت حل شدن ادغام‌های آب فرارو گریز در حلال‌ها ، دربردارنده مقدار متعددی موم میباشند . به همین عامل کنکریت‌ها در پروسه بعدی با به کار گیری از طریق تقطیر و یا این که استخراج با حلال اتانول بیش تر تصفیه میشوند . کنکریت‌ها موادی مومی صورت و یا این که جامدهای رزینی یا این که روغن‌های غلیظ مایع می باشند .

 

اسانس : مواد معطری که از روش طرز تقطیر و یا این که پرس سرد از مواد نپخته بدست آمده و به صورت مایع روغنی چشم میگردند . بعضی وقت ها به مواد بدست آمده از طریق پرس سرد ، روغن پرس گفته میشود .

 

پماد : چربی جامد معطری که از طریق استخراج با روغن‌های جاذب بدست می آید ، پماد گفته می‌گردد ، که ترکیبات معطر در مواد نپخته در آن به چربی حیوانی جذب میشوند . پمادها بشکل مواد جامد روغنی و چسبناک چشم می گردند .

 

تنتور : به مواد معطری که بدون واسطه از روش شناور کردن مواد نخستین در اتانول بدست میایند . تنتورها به صورت مایع رقیق چشم می گردند .

 

محصولاتی که از روشهای مختلف استخراج می گردند به اسم‌های مختلفی معروفند حتی چنانچه منابع نخستین‌شان یکی‌از باشد . مثلا ، شکوفه‌های فصل بهار نارنج که زیر مراحل استخراج با حلال قرار می گیرند ، محصولاتی بنام « ابسولوت فصل بهار نارنج » می دهند ولی در‌صورتی‌که از طریق تقطیر اسانس گیری شوند به جنس آن « روغن نرولی »( neroli oil ) گفته می شود .