سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نصیبهای متفاوت نارنج

 

منابع ترکیبات معطر

 

گیاهی

 

دوران متعددی میباشد که گیاهان تحت عنوان منابع اسانس و ترکیبات معطر به کار گیری میشوند. این مواد معطر معمولا تحت عنوان یک مراحل ثانویه در گیاهان جهت حفظ آن ها در قبال گیاهخواران، امراض و جذب حشره ها گرده افشان ساخت می‌گردد. گیاهان وسیع ترین مبداء در تامین مواد معطر در صنعت بو سازی هستند. منابع این ترکیبات از قسمتهای متفاوت گیاه میتواند باشد. یک گیاه بیش تر از یک ماده معطر می تواند داشته باشد، مثلا دانه گشنیز نسبت به ساقه و برگ آن بوی تماما متفاوتی دارااست. برگ‌های نارنج، شکوفه‌های آن، و پوست میوه اش به ترتیب منابعی برای پتیتگرین (petitgrain)، اسانس فصل بهار نارنج(neroli)، و روغن نارنج (orange oils) هستند.

 

 بهترین عطر زنانه

 

 

 

نصیب‌های متفاوت نارنج

 

پوست: پوسته‌هایی که بطور معمول به کارگیری میشوند دربرگیرنده دارچین و درخت گنه گنه عطری میباشند. روغن معطر پوسته ریشه گیاه ساسافراس (Sassafras) به مراد استعمال از ماده اصلی آن سافرول (safrole) که برای ایجاد مواد معطر تصنعی دیگر به کارگیری می شود، بطور بی واسطه و یا این که خالص گردیده به کارگیری می‌شود.

گل و شکوفه: قطعا یکی‌از بزرگرترین منابع بو سازی هست، که دربرگیرنده گل‌های واریته‌های مختلفی از رز و یاس، گل مریم، نرگس، شمعدانی عطری، اُسمانتوس(osmanthus)، پلومریا، میموزا (mimosa)، پیچ امین الدوله، گل یخ، کاسی (Cassie) از درخت آکاسیا فارنسیانا (Acacia farnesiana) و امبرِت (ambrette)به یاروهمدم شکوفه‌های مرکبات و درخت یلانگ-یلانگ (ylang-ylang) میشود. غنچه‌های بازنشده میخک صدپر نیز هر یک سری تحت عنوان گل در حیث گرفته نمی شوند ولی استعمال می گردند. ارکیده‌ها بطور تجاری در عطرسازی به کار گیری نمی شوند به جز وانیل که بعنوان یک ارکیده بعداز گرده افشانی و تشکیل انبان بذر آن در عطرسازی به کارگیری می‌گردد.

میوه‌ها: میوه‌های نو‌ای مثل سیب، توت خارجی و گیلاس بعداز استخراج متاسفانه بوی گزینه انتظار را ندارند. در حالتی که این عطر‌ها در عطری وجود داشته باشد ناشی از ترکیبات تصنعی و مصنوعی هست. میوه‌های لیتسه آ (litsea cubeba)، وانیل و اُرِس (juniper berry) از استثنا‌ها هستند. بیش تر میوه‌هایی که بطور معمول به کارگیری میشوند مانند مرکباتی نظیر پرتقال، نارنج، لیمو ترش و لیمو شیرین، ترکیبات معطرشان از پوست آن ها استخراج می گردد. در صورتی‌که چه پوست گریپ فروت هنوز برای مواد معطرش به کار گیری می‌گردد، ولی از آنجاییکه مواد طبیعی آن دارنده ماده سولفور بوده و بوی بدی تولید مینمایند، اضافه ترکیبات معطر با بوی گریپ فروت در بازار بطور تصنعی و مصنوعی ساخته میگردند.

برگ و جوانه: برگ‌هایی که بطور معمول در صنعت رایحه به کارگیری میگردند مشتمل بر برگ اسطوخودوس، نعناع هندی (Patchouli)، مریم گلی، بنفشه، رزماری و برگ‌های مرکبات میشود. گه گاه برگ‌ها به علت افزودن نُت‌های \"سبز\" به بو‌ها بها پیدا مینمایند، برگ‌هایی مانند گوجه خارجی و کاه از این گزاره می باشند.

ریشه، ریزوم و پیاز: نصیب‌های ذیل زمینی گیاهانی که به صورت معمول در صنعت رایحه سازی به کارگیری می گردند دربرگیرنده ریزوم‌های زنبق، ریشه‌های خس خس (vetiver، در هند به آن خوس گفته میشود) و ریزوم‌های متعدد از خانواده زنجبیل هستند.

بذر: بذر هویج، لوبیای تونکا (Tonka bean)، گشنیز، زیره، لوبیای کاکائو، جوز هندی، هل سبز و انیسون از منابع معمول در بو سازی میباشند.

چوب درختان: به کارگیری از روغن و عصاره چوب برخی از درختان، از آنجاییکه تامین کننده نُت شالوده در صنعت رایحه سازی هستند، غیر قابل دیده پوشی می‌باشند. درختانی که چوبشان در‌این صنعت به کار گیری میشوند دربرگیرنده عود هندی (agarwood)، دمپایی (sandalwood)، رُزوود (rosewood)، توس یا این که غان، سرو، اُرِس و کاج میباشند.

رزین (صمغ): صمغ‌ها از دیرباز در صنعت بو و عود سازی ارزشمند بوده‌اند. رزینهای معطر و ضدعفونی کننده و عطرهای دربرگیرنده رزینها در بخش اعظمی از فرهنگ و تمدن‌ها بعنوان دارو در معالجه بیماریهای بیشماری بکار می رفته‌میباشد. صمغ‌هایی که طولانی تر در رایحه سازی به کار گیری می گردند دربرگیرنده رزین لابدانوم (Labdanum)، باریجه، بوته کندر، مرّ، بلسان پرویی (Peru Balsam)، صمغ بنزوئین (Benzoin resin)، بلسان (درخت گل حنا) می باشند. صمغ کاج و نراد منابع ترپن‌ها می باشند، ماده‌ای که در ساخت تصنعی اکثری از مواد معطر دیگر به فعالیت میروند. کهربا و کوپال که در رایحه سازی به کار گیری میشوند فسیل تراوشات صمغ‌های مخروطیان میباشند.