سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیوههای استخراج مایع-مایع

 

شیوه‌های تنظیم مواد معطر[دستکاری]

گذشته از اینکه رایحه از مخلوط مواد معطر بدست بیاید، مواد معطر اول آیتم به کار گیری در عطرهای گوناگون بایستی تنظیم گردند. مواد معطر تصنعی از روش عکس العمل‌های جانور در شیمی آلی ایجاد گردیده، تخلیص می گردند. مواد معطر جان دار در منابع طبیعی با استعمال از طریق‌های استخراج متفاوت از مواد ناپخته استخراج می گردند. فیض این استخراج بسته به معیار موم در مواد استخراج گردیده اسانس، ابسولوت(absolute)، کُنکریت(concrete) یا این که کره نامیده میشوند.[20] کلیه این طرز‌ها، تا اندازه‌ای، بوی ترکیبات معطر بدست آمده از مواد اول را تغییر تحول می دهند. این خلل بعلت به کار گیری از گرما، حلال‌های توانمند یا این که تأثیر اکسیژن در پروسه استخراج هست که ترکیبات معطر را از شرایط طبیعی بیرون کرده به‌طوری‌که مختصات بویایی آن را تغییر و تحول داده یا این که به طور کاملً بی‌عطر می‌سازد.

 

شیوه‌های استخراج مایع-مایع (استخراج با حلال)[بازنویسی]

 

اکران طرح کلی دستگاه‌ها در استخراج با سیال فوق بحرانی

مهم ترین و متداول‌ترین نحوه اقتصادی استخراج ترکیبات معطر در عطرسازی نوین میباشد. در‌این طرز مواد ناپخته در حلالهایی که میتوانند ترکیبات معطر متبوع را در خویش حل نمایند غوطه ور می گردند. کار خیساندن درین طرز از یک‌سری ساعت تا چندین ماه می تواند ارتفاع بکشد. اکثر اوقات ترکیبات معطر مواد چوبی، فیبری و حیوانی از این شیوه استخراج می گردند. مواد معطری که بعلت فراریت زیاد از روش تقطیر نمی‌توانند استخراج گردند و همینطور آن‌هایی که دما، ترکیبات و ماهیت آنها را عوض میکند، از این طریق استخراج میگردند. حلال‌هایی که معمولاً در طریق خیساندن/استخراج با حلال به کار گیری می گردند دربرگیرنده هگزان و دی متیل اتر می شوند. فرآورده این طرز بنام کنکریت (concrete) دارای شهرت میباشد.

بهترین عطر زنانه

استخراج با سیال فوق بحرانی: یک نحوه نسبتاً نو برای استخراج ترکیبات معطر از مواد نپخته که در آن از دی‌اکسید کربن فوق بحرانی استعمال میشود. با اعتنا به دمای تحت روند و همینطور غیرفعال بودن دی‌اکسید کربن، ترکیبات معطر استخراج گردیده بویی بسیار در حدود مواد ناپخته نخستین دارا‌هستند.

استخراج با اتانول: نوعی از استخراج با محلول که ترکیبات معطر را مستقیماً از مواد نپخته کم آب بدست میاورد، افزون بر آن پاره ای ترکیبات روغنی ناخالص در سود این پروسه باقی میماند. این طریق برای استخراج مواد معطر از گیاهان جدید استعمال نمی شود، به این دلیل که مقدار متعددی آب باقی میماند که ترکیبات معطر آن مجدد باید به وسیله حلال استخراج گردد.

تقطیر[دستکاری]

 

دستگاه تقطیر دیرین کمپانی Fragonard

یک طریق معمول در تهیه و تنظیم ترکیبات معطر از گیاهانی نظیر فصل بهار نارنج و گل رز است. درین شیوه، مواد ناپخته حرارت داده گردیده و مواد معطر از روش میعان بخار به وجود آمده بدست می آیند.

 

تقطیر با بخار آب: بخار آبی‌رنگ که از جوشاندن آب ساخت می شود از مواد ناپخته عبور داده گردیده و مواد معطر گریز را مستقل می‌نماید. میعانات بدست آمده از تقطیر در بالن فلورنس توده‌آوری می‌شود. اینکار سبب می گردد تا آب به سادگی از روغن‌های معطر جداگانه شود. آب بدست آمده از میعان که پاره ای مواد معطر در خویش داراست به هیدروسُل دارای شهرت بوده و گهگاه فروخته می شود. این شیوه استخراج برای منابع گیاهی نو مانند گل، برگ و ساقه‌ها بسیار مرسوم می باشد.

تقطیر کم آب/تقطیر تخریبی: در‌این طریق مواد ناپخته به‌طور بدون واسطه و فارغ از حلال محافظ‌ای مانند آب در کاسه تقطیر حرارت داده میشوند. ترکیبات معطری که با حرارت زیاد بدست آمده‌اند اکثر وقت ها زیر تأثیر مراحل گرماکافت سوای آب قرار گرفته و ترکیبات معطر دیگری را به وجود می آورند. این شیوه برای استخراج ترکیبات معطر از کهربا و عطر‌های چوبی که در آنها وضعیت سوختگی مد حیث باشد بکار گرفته می شود.

تقطیر جزء به جزء: با به کار گیری از ساختمان بلند تقطیر اجزاء متعدد تقطیر گردیده از یک ماده به‌طور انتخابی می توانند غیر وابسته گشته تا بوی متاع آخری را بهبود ببخشند. درصورتی که چه این شیوه بسیار گران تمام میگردد، البته گهگاه برای حذف بوهای نامطبوع از مواد، بکارگرفته میگردد تا رایحه ساز را در در اختیار گرفتن فرآیند ادغام عطرها امداد کند.

پرس سرد[دستکاری]

برای تهیه و تنظیم روغن درین نحوه مواد ناپخته زیر فشار و پرس قرار می گیرند. از دربین تمام مواد نپخته جانور، این طرز صرفا برای استخراج روغن‌های معطر پوست میوه مرکبات به کارگیری میگردد، چراکه روغن مو جود در آن به اندازه‌ای زیاد میباشد که استعمال از آن را به‌طور اقتصادی ممکن می کند.

 

استخراج توسط روغن‌های جاذب[بازنویسی]

درین طریق مواد معطر جذب یک چربی یا این که موم جامد گردیده و آنگاه توسط? اتانول روغن‌های مطر از آنان غیر وابسته میگردند. این طریق هنگامی بکار می‌رود که بعلت تغییر و تحول ماهیت روغن‌های معطر، بعلت وجود حرارت بالا، از طریق تقطیر نتوان به کار گرفت. این نحوه امروزه بعلت هزینه‌های گزاف آن و وجود طرز‌های مؤثرتر دیگر، به‌طور معمول استعمال نمیشود.[14]